Sider

lørdag den 20. juli 2013

De skønne blå bær...

Efter jeg ligesom havde fået gang i chilierne, fik jeg blod på tanden, omkring det med at dyrke frugt og grønt selv, men grundet den meget begrænsede plads i min lillebitte lejlighed, men Thomas at det var en ualmindelig dårlig idé, fordi jeg nærmest ikke kunne bo der for chilierne allerede. Vi bestemte os dog for ikke lang tid efter at vi skulle bo sammen i Thomas' lejlighed, og så kunne han jo ikke benægte mig, hvad jeg nu havde bestemt skulle være det næste, til min lille køkkenhave, en blåbærbusk. Heldet var jo så ude at amerikanske blåbærbuske var på tilbud den uge hos min lokale plantemand. Jeg investerede i en fin Northland, som skulle få mange gode og søde bær.

Jeg er virkelig glad for bær, og det minder mig ualmindelig meget om da jeg var barn, for vi havde Sønderjyllands største og bedste hindbærhæk, samt mange vilde brombær i området bag vores hus. Jeg valgte dog at købe blåbær hjem til vores lejlighed, for det første fordi jeg ikke kan stå for farven og duften af dem, men de smager jo samtidig vidunderligt, både som de er når man plukker dem og bearbejdet, for eksempel som marmelade eller syltetøj (Dronningesyltetøj er en vinder, som jeg lige ligger en opskrift op på til sidst her i oplægget).

Den store foreskel på danske og amerikanske blåbær er for det første størrelsen på bæret, de amerikanske er større end de danske, det er amerikanske arter man køber i supermarkederne, siger min erfaring i alle fald. Derudover er frugtkødet i de amerikanske hvidt imodsætning til de danske der har blåt frugtkød, men begge dele smager dog dejligt.

Jeg er super glad for den sort jeg har valgt og kan kun anbefale den. Bærene er og super lækre, samtidig med at de modnes tidligt på året, allerede i juli - august. Så man i sommervarmen kan nyde sine fantastiske blåbær.

Alle billeder er taget af Louise Kjær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar