Sider

fredag den 26. juli 2013

Ravioli...

Ravioli er en super lækker italiensk spise som jeg aldrig bliver træt af, specielt for de man kan lave den anderledes for hver gang man laver den, forskellig pastadej, forskelligt fyld, det er i denne ret kun fantasien og smagsløgene der sætter grænser.
Jeg vil her give jeg en opskrift på en af mine ynglings varianter, nemlig med Fyld af Ricotta og Serrano skinke.

Til pastadejen skal der bruges:
Æg
Mel (gerne en italiensk hvedemel type 0, det er den jeg selv bruger)
Salt
Olivenolie

Til pasta skal der cirka 1 æg per 100 g mel. Så kan du selv justere i forhold til hvor mange personer du skal lave til.

Lav en lille vulkan med din mel og klæg æggene ud i hulrummet, samt et nip salt og en smule olivenolie.


Dejen røres først sammen så godt som muligt med en gaffel, hvorefter det er i med begge hænder og ælt til dejen er sammenhængende og lækker.


Dejen stilles herefter på køl i minimum 60 minutter.

Til raviolifyldet skal der bruges (dette er en stor portion):
Et bæger Ricotta
Et godt stykke serrano skinke
Et bundt persille
100 - 150 g pinjekerner
Revet Parmasan
Salt
Peber

Fyldet skæres i stykker, rives, hakkes og blandes i en skål og smages til. Det står selvfølgelig frit for at bruge andre ting, jeg synes bare personligt at denne er lækker.


Når pastadejen har hvilet, skal den rulles helt, helt tyndt, hvis man ikke har en pastamaskine, er en kagerulle et udmærket alternativ, man skal bare være obs på at man ruller dejen tynd nok.


Til mine Ravioli bruger jeg en riflet udstikker, hvor jeg ligger fyldet mellem to stykker dej. disse holdes sammen med en smugle æg, som bruges som lim til at holde den sammen.


De færdiglavede/samlede ravioli koges i vand med lidt salt i 2 - 4 minutter til de er al dente.
Jeg vil lige give jer opskriften på en superlækker svampe sauce, som passer super godt til de her ravioli.

Til den skal der bruges:
200 - 300 g svampe efter eget valgt (hvad du end synes smager godt)
1 løg
2 dl vand evt. hvidvin
2 - 3 dl fløde
Lidt olivenolie
Salt
Peber

Svampene hakkes fint og løget skæres i fine tern. Olien varmes op i en lille gryde hvor svampene og løget sauteres i 4 - 5 minutter. Vand eller vin tilsættes og dette koges godt igennem. Tilsæt så fløden og lad den simre i cirka 3 minutter. Smag den til med salt og peber og servér den med det samme.

Kom denne sauce ovenpå dine ravioli og du har det lækreste måltid. Bon Appetit...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar