Sider

torsdag den 24. maj 2012

Mændene skal jo have noget at spise: Okseculotte...

I denne her lille udgave af "Mændene skal jo have noget at spise" får i opskriften på den okseculotte som mine boys fik fredag aften til den sidste Krigslive træning, til Krigslive VIII.

Du skal bruge:
1 Okseculotte
Stærk sennep (gerne en god Dijon)
Hvidløg
Salt
Peber
Vand (til kogningen)
Kødsnor
En form for fedt til stegning(gerne rigtig fedt, olie er ikke en mulighed, hvis du ikke har lidt rigtig fedt så brug smør eller margarine.

Rids kødet på fedt siden, og massér salt, peber og hvisdløg ind på begge sider af stegen, derefter dækkes hele stegen i et tykt lag sennep, læg derefter culotten køligt i gerne 2-4 timer.
Vand stilles til at koge, smæk noget salt, peber og noget sennep i det kogende vand. Når culotten har lagt længe nok, bindes den ind i kødsnor og sænkes derefter ned i det kogende vand. Her skal den koge i gerne 6-8 timer. Efter endt kogetid tages kødet op og steges på en varm pande så den får lidt farve på begge sider, jeg hælder gerne lidt af den tilbageværende væske over stegen under stegningen, herefter skæres den i skiver og serveres.
Som en lille sidebemærkning er jeg sikker på man kan lave en kickass sovs på den tilbageværende væske fra kogningen, hvis man reducerer den. Jeg har ikke prøvet det, men jeg har på fornemmelsen at det kunne blive en pisse god sovs.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar